Kongresové centrum SAV Smolenický zámok má už vyše roka novú kastelánku. ĽUBICA ZÁBORSKÁ zámok viac otvorila verejnosti a prievan, ktorý tým spôsobila, vyzerá ako začiatok ešte väčších zmien.
V júli ubehol rok od vášho nástupu do funkcie riaditeľky Smolenického zámku. Aké dôležité zmeny tu nastali?
Jednou zo základných priorít bolo zavedenie klasického hotelového systému do prevádzky zámku a tým aj otvorenie recepcie. Funguje sedem dní v týždni s check-inom a check-outom všetkých hostí. Vďaka zavedenému hotelovému softvéru sme sa preniesli do online priestoru, takže aj o návštevách máme prehľadnejšiu štatistiku. Vznikla tiež nová webová stránka, ktorá umožňuje online rezerváciu izieb aj ostatných priestorov pre kongresy alebo rodinné akcie, a veľkou novinkou je ponuka ubytovania na booking.com.
Fungovala možnosť usporadúvať rodinné akcie aj pred vaším príchodom alebo bol zámok inštitúcia určená výlučne na akcie SAV?
V tomto ohľade zámok prešiel rôznymi fázami. Istý čas bol pre verejnosť úplne uzavretý, neskôr sa otvoril pre turistov v júli a auguste. Spoločenské akcie sa tu teda konali, ale táto možnosť nebola veľmi propagovaná na verejnosti. Dokonca ani v súčasnosti niektorí obyvatelia Smoleníc netušia, že je na zámku možnosť ubytovať sa, čo treba určite zmeniť.
Ako je zámok prístupný verejnosti v súčasnosti?
Od septembra minulého roka je otvorený pre turistov ako turistická atrakcia celoročne počas víkendov a počas pracovného týždňa je určený na kongresy a iné podujatia. Cez letné prázdniny je zámok pre turistov otvorený každý deň. Vďaka spomínanému hotelovému softvéru si môže ktokoľvek objednať ubytovanie online, pobytový balíček či rekreáciu, pokiaľ to kapacita dovoľuje.
Čo sa týka organizácie akcií, ako prebiehajú?
Treba rozlišovať tri typy podujatí. Buď poskytneme iba priestor a organizátor si zabezpečí všetko sám, potom máme akcie, kde je zámok spoluorganizátor a na organizácii sa podieľame, a do tretice sú to podujatia, kde organizujeme celú akciu – čo je pre mňa osobne najkreatívnejšie, ale aj najnáročnejšie.
Za posledný rok sa tu naozaj uskutočnilo niekoľko zaujímavých kultúrnych akcií. Ktoré boli podľa vás najúspešnejšie?
Osobne mám rada tie, ktoré majú nejaký edukatívny alebo ekologický prínos. Veľmi úspešná bola Sladká hravá veda v spolupráci s viacerými ústavmi SAV. Záujem verejnosti bol taký enormný, že sme museli už v poobedných hodinách uzavrieť predaj vstupeniek, aby sme stihli vybaviť všetky deti, ktoré sa sem prišli pozrieť. Podobne úspešnou akciou bol marcový Zámocký knihotoč, v rámci ktorého mohli ľudia priniesť svoje staré knihy a tie si tak našli nový domov. Pomaly sa začínajú napĺňať aj koncerty či už klasickej hudby, world music alebo piesňový koncert Miriam Kaiser.
Ktoré z akcií sú pre vás najviac zaujímavé z finančného hľadiska?
Sú to najmä kongresy a firemné akcie, pretože ľudia tu ostávajú aj niekoľko dní a okrem ubytovania potrebujú aj prednáškové sály, stravu či catering. Za predchádzajúci rok to bolo 60 percent v prospech externých akcií, 40 percent zostávajú podujatia SAV. Ako to bude tento rok, uvidíme až na jeho konci.
A ako je nastavené financovanie zámku?
Približne spolovice nás dotuje SAV ako svoje kongresové centrum a druhú polovicu si musíme zarobiť. Cieľom je, aby sme boli čo najviac sebestační. To je, samozrejme, aj môj zámer, a preto treba stále pracovať na zvyšovaní povedomia o zámku prostredníctvom dobre cieleného marketingu a PR. Prioritou pre nás stále ostávajú kongresové aktivity SAV, no dní, ktoré ostávajú voľné, je stále dosť, preto ich treba vyplniť klientelou zvonku.
Aj počas leta čakal na návštevníkov a návštevníčky zámku bohatý program – Dračie dni pre deti, relaxačný pobyt Ajurvédske leto v troch turnusoch alebo zraz historických vozidiel. Máte tím, ktorý vám pomáha s prípravou akcií, ich realizáciou a propagáciou, alebo je to všetko skôr vo vašej réžii?
Jeden deň v týždni mi pomáha kolegyňa a skutočne máme čo robiť. Na marketingu a propagácii musíme intenzívnejšie zapracovať, ale črtajú sa nám už aj nejaké spolupráce. Máme uverejnené články v rôznych časopisoch, napríklad v poľskom magazíne o cestovaní All Inclusive, v hotelovom magazíne Guest, minulý rok nás oslovili z časopisu o architektúre Daibau.sk. S naším svadobným balíčkom sme viditeľní na svadobnom portáli, naše ubytovacie možnosti sú tiež zahrnuté v rôznych cestovných sprievodcoch. Spolupracujeme takisto so systémom zamestnaneckých výhod Benefit plus a výborná spolupráca je aj s Trnavským rádiom alebo Rádiom Slovensko. Toto sú prvé impulzy, ktoré môžu ľudí upovedomiť o možnostiach, ktoré na zámku ponúkame.
Osvedčili sa vám aj iné formy propagácie zámockých kultúrnych aktivít?
V rámci okolia veľmi dobre funguje miestny rozhlas, ktorý sem privedie návštevníkov z okolitých obcí. To nám vždy perfektne zafunguje najmä na tých, ktorí nesledujú sociálne siete.
Ako vyzerá človek, ktorého by ste chceli zaujať a pritiahnuť sem?
Zámok má úžasný potenciál a má čo ponúknuť všetkým generáciám. Pre malé deti sa tu konajú rôzne rozprávkové podujatia, ďalej koncerty vážnej hudby pre strednú generáciu a dôchodcov. Spoluorganizovali sme aj módnu prehliadku či Silvestrovský večer, ktorý budeme opakovať aj tento rok. Každý si tu môže niečo nájsť. Pobytové balíčky sú zase zamerané na mladé páry hľadajúce romantiku či relax, v ponuke sú tiež pobyty pre celú rodinu.
Máte od ľudí spätnú väzbu na súčasné fungovanie zámku?
Prvé názory som čerpala už v čase môjho nástupu z dotazníka, kde mi na otázky odpovedali počas júla a augusta návštevníci zámku. Silná je tiež spätná väzba v online priestore cez Google Maps alebo Facebook. 90 percent reakcií je veľmi pozitívnych a ľudia sú nadšení, že môžu prísť a vidieť interiér aj exteriér zámku.
Čo sa týka ubytovacích možností, do značnej miery súvisia aj so stravovacími možnosťami…
Naša kuchyňa je otvorená každý deň, pretože okrem hostí sú tu vždy aj zamestnanci, pre ktorých treba variť. V súčasnosti je však nutné vždy dopredu vedieť, koľko ľudí príde, takže počas bežných dní kuchyňa nefunguje à la carte pre náhodných turistov. Pre nich pripravujeme na jeseň kaviareň na dolnom nádvorí, kde si budú môcť dať nielen kávičku, ale aj niečo dobré pod zub, a to celoročne počas víkendov a v júli a auguste každý deň. O slávnostnom otvorení budeme určite informovať.
Počas výberového konania zaujali výberovú komisiu okrem iného aj vaše plány týkajúce sa financovania zámku z európskych aj národných fondov. Darí sa vám rozbiehať tieto plány alebo narážate aj na nečakané prekážky?
Čo sa týka regionálnych grantov a fondov, na to je potrebný čas a priestor. Tento rok bol pre mňa natoľko intenzívny, že mi už neostal priestor na ich spracovanie. Ale budúci rok to už chcem rozbehnúť aj týmto smerom. Určite sa chceme uchádzať aj o veľké granty ako napríklad plán obnovy, pokiaľ opäť otvoria výzvu, aby sme mohli vykonať hĺbkovú rekonštrukciu napríklad pôvodných inžinierskych sietí. To je však nutné dopredu veľmi dobre pripraviť a premyslieť, v akých fázach sa budú takéto veľké rekonštrukcie uskutočňovať.
Plánujete v krátkodobom horizonte aj investície v interiéri? Niektoré z izieb nepôsobia dobovo a narúšajú charakter predstavy o zámku.
Interiér začneme riešiť už tento rok a zmena bude prebiehať vo fázach v závislosti od finančných prostriedkov. Máme zo strany zriaďovateľa prisľúbenú investíciu, aby aj štandardné izby nadobudli zámockú atmosféru a nábytok bol v rustikálnom štýle. Je to dôležitý krok, aby sme mohli ľudí zaujať a prišli opakovane. Dnes majú záujemcovia vďaka webstránke možnosť vybrať si na základe fotografií buď apartmán v rustikálnom štýle, ktorý je drahší, alebo lacnejšiu verziu izby štandard.
Webstránka je dôležitou formou prezentácie. Bol jej vývoj tiež jednou z vašich priorít?
Určite áno. Webová stránka je v súčasnosti prvým impulzom k tomu, aby mali ľudia záujem vôbec toto miesto navštíviť osobne. Robila som na nej od začiatku roka a bola spustená v máji.
Vy ste robili nový web Smolenického zámku?
Áno. Zažila som už totiž tvorbu novej webstránky aj proces, keď musíte neustále niekomu písať o každej chybičke, ktorú treba opraviť. Preto som si web radšej vytvorila sama. Mala som jasnú predstavu, čo má ponúkať, no veľa vecí do seba zapadlo až pri jej tvorbe.
Nevzniká tu však istý rozpor? Nemalo byť vypísané verejné obstarávanie na tvorbu webu?
Bolo by to tak, kedy som zámku za to niečo vyfakturovala. Keďže som to robila zadarmo, žiadny rozpor tam nie je. Verejné obstarávanie sa robí pre zákazky v hodnote od 10 000 eur.
Pokiaľ sa nekonajú kongresy alebo iné spoločenské podujatia, ako vyzerá „pokojný“ pracovný deň na zámku?
Taký som tu ešte nezažila. Je to krásna a stará budova a okrem turistov tu máme vždy nejakých ubytovaných hostí. Funguje tu ekonomické oddelenie a technici, ktorých neustále udržujem v aktivite, keďže je tu stále čo skrášľovať alebo opravovať. Takže nuda tu nie je nikdy.
Koľko zamestnancov má zámok?
Pracuje tu 37 stálych zamestnancov, máme však aj zamestnancov na dohodu ako napríklad študentky, sprievodkyne, ktoré robia komentované prehliadky zámku. Takisto na vrátnici alebo v kuchyni potrebujú počas väčších akcií občas výpomoc. Od februára sa navyše zmenil systém nášho fungovania – dovtedy sa na zámku pracovalo primárne cez týždeň, počas víkendov len výnimočne, ak sa konala akcia. Teraz funguje prevádzka na dennej báze na krátky a dlhý týždeň ako v klasickom hotelierstve. Hosťom tak môžeme poskytnúť všetko, čo očakávajú ako bežný servis v akomkoľvek ubytovacom zariadení. Pre zamestnancov to bola síce veľká zmena, ale aby sme obstáli v konkurencii, bolo to nutné.
Aké plány, s ktorými ste na pozíciu riaditeľky nastupovali, na vás ešte len čakajú?
Tých plánov som mala naozaj veľa. No všetko nie je možné realizovať hneď a už vôbec nie v prvom roku môjho pôsobenia. Určite by som chcela, aby zo Smolenického zámku bolo jedného dňa špičkové kongresové centrum. S tým súvisí aj internetové pripojenie, ktoré musí byť stopercentné, aby nedochádzalo k výpadkom. V rámci železobetónovej budovy je to trošku problém a musí to byť premyslené riešenie s ohľadom na historický ráz budovy. Pomerne nevyužitý je tiež potenciál parku, kde plánujem nejaké prvky na športové vyžitie, zábavu, náučné tabule s QR kódmi a podobne. Rozpracovaná je tiež spolupráca s Trnavským krajom, vďaka ktorému by sa mal zatraktívniť práve exteriér zámku. Momentálne je projekt vo fáze prípravy, takže ak pôjde všetko hladko, určite budeme včas informovať, na čo sa môžete pri návšteve tešiť. Za takéto aktivity som veľmi vďačná, keďže to bude mať veľký vplyv na zatraktívnenie okolia a jednoznačne zvýši turizmus v tejto oblasti.
Z histórie zámku
Smolenický zámok stojí na ruinách stredovekého hradu zo 14. storočia. Prvé práce na zámku sa začali v roku 1887 úpravou bášt, počas prvej svetovej vojny sa stavba prerušila. V roku 1945 sa stal majiteľom zámku štát, dostavaný bol v roku 1953. V tom istom roku sa Smolenický zámok dostal do správy SAV ako účelové ubytovacie zariadenie. Po modernizácii interiéru sa začal využívať na konferencie, sympóziá, odborné semináre a iné vzdelávacie či rodinné podujatia.
Viac informácií o zámku a možnostiach ubytovania:
www.smolenickyzamok.sav.sk
www.facebook.com/smolenickyzamok
Mgr. Ľubica Záborská, PhD., je od júla 2022 riaditeľkou, resp. kastelánku Kongresového centra SAV Smolenický zámok, ktorý je súčasťou Centra spoločných činností SAV. Doktorát získala na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Predtým sa pohybovala v kultúrnej oblasti, kde sa venovala manažovaniu hudobných festivalov klasickej hudby ako Melos-Étos či World music festival Bratislava alebo Hudba sveta Žilina.
Stanislava Longauerová
Foto: Katarína Gáliková, Ľubica Záborská, Martin Žilka